از احادیث وارده در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها ، توسعه وجودی و سیطره ملکوتی آن حضرت نمایان می شود کسی
می تواند در همه جای زمین و زمان حضور جدی داشته باشد که بر اساس تحقق کمالات مختلف الهی و معنوی در دو بعد
(علم و عمل) به نهایی ترین مراحل (وصول) رسیده باشد و این وصول به او توسعه وجودی می دهد. و آن کسی که به
توسعه وجودی برسد قطعا به براهین قوی (حکمت متعالیه) به سیطره ملکوتی بر زمین و زمان دست پیدا می کند.. یک
نشان از آن سیطره ملکوتی همان است که در حدیث کتاب محاسن آمده است که محتضر در حال احتضار در هر زمان و مکانی
باشد مشاهده می کند.
در عرفان نظری هم از این مقام بسیار منیع، به (ظهور بدلا ) تعبیر شده و در علم عرفان تثبیت شده است که مقام ظهور بدلا
بستگی به دست پیدا کردن به مقام (اتصال الی الله) دارد.
دارایان این مقام ، صاحب مقام ولایت هستند. که سیطره بر کل عالم ماده و ملکوت خواهند داشت و این همان بیان حضرت
صادق علیه السلام است که فرمود: همه دنیا مانند گردویی در کف دست ماست.(1)
ونمونه دیگر آن سیطره، سیطره بر (عوالم جن) است که امام صادق علیه السلام فرمودند که:«لنا خداما من الجن…»(2)
و باز هم تکرار می شود که این مقامات ریشه در بهترین نوع ارتباط با خداوند متعال دارد که امام صادق علیه السلام فرمودند
که:« اما تعلم ان امرناهذا لا تنال الابالورع»(3) و البته مخفی نماند که در نزد اهلش هویداست که علم وسیطره به جزئیات در
عالم هستی بعد از ورع، در گرو علم به (اسم اعظم) است و آن هم خود مراتب و درجاتی دارد امام باقر علیه السلام به جابر
فرمودند: اسم اعظم هفتادوسه حرف دارد که یک حرف آن کافی است برای شکافتن دل زمین و پیش ما هفتادو سه حرف آن
حاضر است(4)
در عین حال خود آن حضرات فرمودندکه: ما علم خود را مخفی می کنیم(5)
و این اخفا علتش عدم ظرفیت جوامع است.
در این همه کمالات حضرت زهرا سلام الله علیها حضور قطعی و جدی دارد از این باب است که خود آن حضرت به امام علی
علیه السلام فرمودند که « اعلم ما کان و ما یکون وما لم یکن یا اباالحن…»(6) این نکته از ذهن دور نماند که حضرت زهرا (س)
این جمله بسیار بلند و ادعای بسیار واقعی که: من همه علوم گذشته و آینده را می دانم»را برای امیر المومنین بازگو می
نماید نه هرکسی که غیر امام علی علیه السلام کسی ظرفیت شنیدن چنین ادعایی را ندارد. و این مقام همان مقامی است
که ائمه علیهم السلام در روایات زیادی برای خود قائل هستند.
حضرت زهرا(س) صاحب مقام ولایت کلیه الهیه نتیجه همه این ادله در مورد حضرت صدیقه شهیده (س) در این جمله جمع می
شود که آن حضرت صاحب مقام ولایت کلیه الهیه است که مقام ولایت ناظر به درجات قرب مخصوص او با حضرت حق تعالی
است و مقام ولایت کلیه الهیه ناظر به توسعه وجودی و سیطره وجودی آن حضرت بر کل ما سوی الله می شود..
شوق بندگی
عبادت حضرت زهرا (س) یک عبادت نمونه است مقام معظم رهبری در این زمکینه می فرمایند:حسن بصری که یکی از عباد و
زهاد دنیای اسلام است درباره فاطمه زهرا سلام الله علیها می گوید:به قدری دختر پیغمبر صلی الله علیه وآله عبادت کرد و در
محراب عبادت ایستاد که پاهای آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت ورم کرد.(7)
امام حسن مجتبی در خصوص عبادت آن حضرت می فرمود: آنقدر به عبادت می ایستاد که پاهایش ورم می کرد(8). در روایتی
آمده که حضرت زهرا(س) در حال نماز از شدت ترس نفسش به شماره می افتاد(9).
درک شب قدر
حضرت زهرا (س) در شب 23 ماه مبارک رمضان با بچه ها طوری رفتار می کرد تا بتوانند برای شب های قدر خود را اماده کنند.
باری شب های قدر به آنان غذای سبک می داد تا بتوانند بیدار بمانند. در روز بچه ها را می خوابانید تا کاملا استراحت کنند و
بدین گونه از نظر جسمی و روحی زمینه و موقعیت بهتری برای شب زنده داری مهیا می فرمود آن حضرت به قدری در این امر
جدی بود که نمی گذاشت احدی از اهل خانه خوابش ببرد و می فرمود: محروم کسی است که از برکات شب قدر محروم
بماند(10).
انس با قرآن
انس فاطمه زهرا (س) با قرآن ، زبانزد خاص و عام است.
سلمان فارسی می گوید: رسول خدا مرا برای کاری به خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها فرستاد داخل خانه حضرت شدم دیدم
در همان حالی که مشغول کار خود بود و جوها را آسیاب می کرد قرآن نیز می خواند(11)
***پیامبر صلی الله علیه وآله از علی علیه السلام پرسیدند:خانواده ات را چگونه یافتی ؟ فرمود: بهترین یاور برای بندگی و
فرمانبری از خدا. و چون همین سوال را از فاطمه سلام الله علیها پرسیدند، عرض کرد : اورا بهترین شوهر یافتم(12)
***حسن بصری می گوید: در این امت، عابدتر از فاطمه کسی نیست. او آنقدر برای عبادت ایستاد که پاهایش آماس کرد(13)
*** روایت شده چون حضرت زهرا (س) به نماز و عبادت مشغول می شد ، به کرات دیده شد که وقتی فرزندش گریه می
کرد، گاهواره اش توسط فرشته ای که برای مراقبت از کودک گماشته شده بود به حرکت می امد(14)
***پیامبر اکرم (ص) درباره دخترش فاطمه (س) می فرمایند:… و اما دخترم فاطمه
(س) بانوی بانوان جهانیان است از آغاز تا پایان.او جگر گوشه، فروغ دیدگان،میوه قلب،
روح و روانم و حوریه ای در قالب انیانی است . چون در محراب عبادت نزد پروردگارش
می ایستد نورش ملائکه آسمان را پرتو افشان می نماید، همچون ستارگان که
با نورخود زمین را برای ساکنانش روشن می کنند. در این هنگام خداوند عزوجل به
فرشتگان می فرماید: ای ملائکه من!به فاطمه ، بانوی کنیزانم که در پیشگاه من به
عبادت ایستاده بنگرید که پهلوهایش از ترس من می لرزد و با قلب خود به عبادت من
رزو می کند، شما را گواه می گیرم که شیعیانش را از آتش مصون می دارم.(15)
***حضرت زهرا(س) فرمودند از دنیای شما سه چیز نزد من خوب جلوه کرده است:تلاوت کتاب خدا، نگاه به صورت رسول
خدا وانفاق در راه خدا(16)
***در حدیث دیگری فرمودند:هرکس عبادت خالصش را برای خدا بالا فرستد ، خداوند بهترین ها را به سوی او فرو می
فرستد.(17)
پی نوشت:
1-بصائر الدرجات ص 451
2- کافی،ج1،ص394.
3-بصائر،ص279.
4-همان،ص245.
5-الغدیر،ج7،ص35.
6-بحار،ج43،ص8
7- سخنرانی مقام معظم رهبری 25/9/71 به نقل از نماز و عبادت فاطمه زهرا (س)ص 38.
8-بحار،ج43،ص61
9-همان،ج85،ص258.
10-نماز و عبادت فاطمه زهرا ص
46.
11- بحار،ج93،ص40
12-المناقب- ج3-ص356
13- بحارالانوار- ج43-ص 80
14- المناقب- ج3-ص337
15امالی شیخ صدوق-مجلاس24- ص100
16-صحیفه الزهرا-ص276
17-بحارالانوار- ج71-ص